Risico's
Klik hier voor een totaaloverzicht van de risico's.
Op dit programma zijn de volgende risico´s van toepassing:
Risico | Aard | Maximaal | Kans (1=laag, 5=hoog) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
BUIG budget | Structureel | PM | 2 | ||||
In 2019 hebben we een voordeel gerealiseerd op het BUIG budget van €6,9 mln. In de begroting is ook een voordeel geraamd voor 2021 en verdere jaren. We merken daarbij op, dat het voordeel dat wij op dit moment behalen op het BUIG-budget op langere termijn waarschijnlijk niet houdbaar is. In vergelijking met andere gemeenten hebben wij een groot voordeel op de BUIG, omdat we er de afgelopen jaren beter en eerder in slagen mensen naar werk te brengen. Nu het bestand kleiner is en onze zittende populatie een grotere afstand tot de arbeidsmarkt kent dan vergelijkbare gemeenten, is het realistisch te verwachten dat andere gemeenten een deel van dit voordeel zullen inlopen met een correctie op het macrobudget als gevolg. Daarnaast leert de ervaring dat parameters door de tijd heen worden bijgesteld. Dat kan voor- en nadeel opleveren. Daar wij een groot voordeel hebben, is de kans op negatieve bijstelling groter dan op positieve bijstelling. Daar komt aanvullend onzekerheid bij omdat het macro-effect van de corona uitbraak lokaal verschillend uit kan werken, inclusief eventuele keuzes die het Rijk aanverwant neemt om deze effecten te mitigeren. | |||||||
Consequenties Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) voor mensen met verminderde loonwaarde | Structureel | PM | 4 | ||||
De Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die ziet op mensen met verminderde loonwaarde kent behalve voor de Sociale Werkvoorziening geen uitzondering op de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Daarom valt vanaf 1 januari 2020 gesubsidieerde arbeid onder het payroll regiem. Zoals in de actualisatie 2020 aangegeven, heeft dit een aanzienlijke kostenverhoging met zich meegebracht, aangezien verloning onder de betreffende CAO plaats moet vinden (vanaf 2021 inclusief pensioenopbouw) en niet meer op basis van slechts het wettelijk minimum loon. Op dit moment wordt toegewerkt naar een CAO voor de Participatiewet, waarmee de WAB niet meer van toepassing zal zijn. Echter, ook deze zal kostenverhogend zijn ten opzicht van verloning op basis van WML. Daarbij is nog onzeker wat de omvang hiervan zal zijn en of het Rijk dit (deels) gaat compenseren. |